EN GUIDE TIL MARRAKECH #1 – SPISESTEDER

Spisesteder i Marrakech

Min guide til spisesteder i Marrakech

Tilbage i vinters tog jeg og min bror en spontan tur til Marokko, nærmere præcist Marrakech. Jeg har længe tænkt på at samle mine billeder og tanker om oplevelsen i en guide her på bloggen. Byen emmer nemlig af så mange vilde indtryk, at det er svært ikke at blive betaget af den meget fremmede og eksotiske by. Derudover er byen nok den smukkeste by jeg nogensinde har oplevet. Eller, det er på en lidt speciel måde, for noget af byen ligner noget fra Nazareths tid med gamle lerhuse, der er ved at falde sammen, gamle æsler i gaderne med træk og mænd langt over den danske pensionsalder uden tænder i munden, som udfører hårdt fysisk arbejde. Sådan er det nu desværre jo i mange dele af verdenen, men dét og så kombinationen af, at det er en by i et ørkenlandskab, hvor temperaturerne kan blive meget høje- så følte jeg virkelig at vi var rejst tilbage i tiden. Men samtidig har Marrokanerne bare en særdeles god smag når det kommer til farver, mønstre og materialer. Jeg kunne købe mig fattig i al deres smukke kunsthåndværk, og hvis det kunne lade sig gøre havde jeg taget samtlige mosaikgulve med hjem! Men apropros Nazareth så er landet jo muslimsk, og for mig som aldrig har rejst i et muslimsk land udover en tur til Istanbul, en gang for nogle år siden, var det også en ny oplevelse. Men mere om det senere.

Jeg har tænkt mig at dele guiden op i to, måske tre, og det første indlæg her kommer til at handle om nogle af de spisesteder vi besøgte og lidt ord om dem. Så here we go:

Maison de la Photographie

46, Rue Souk Ahal Fassi, kaat Ben Nahid

På toppen af det fineste fotografi museum, jeg nogensinde har oplevet, ligger der en lille café. Der er den fineste udsigt udover de fine tage. Det var så herligt bare at sidde her og kigge ud. Det er som at komme ind i et lille refugium når man bevæger sig op på sådan en tagterrasse eller kommer ind i baggården ved et riad, når man har gået rundt ude i de støvede gader i medinaen. Her er en ro og atmosfære som står i meget stærk kontrast til omgivelserne omkring. Her fik vi som I kan se på billederne en klassisk marrokansk suppe med kikærter. Stedet her er virkelig et besøg værd!

Bazaar Café

Rue Sidi el Yamani

I yderkanten af den hektiske medina ligger der en lille café oven på et riad. Det er nærmere reglen end undtagelsen at caférne og restauranterne ligger i forbindelse med et riad. Et riad er betegnelsen for den måde man i gamle dage byggede husene op omkring en lille gårdhave i midten, oftest med et lille bassin i miden. I dag bliver der i langt de fleste riader drevet hotel/bed and breakfast. Riaderne findes i et hav af forskellige udgaver og i forskellige prisklasser. Men oven på det her riad vi besøgte, ligger caféen Bazaar Café, her hoppede vi ind en eftermiddag. De har en herlig tagterrasse, også med smuk udsigt ud over den støvede medina og de flade tage med smukt dekorerede tagterrasser, med fine kakler og store grønne kaktusser. Det er nærmest obligatorisk at få en skål oliven og brød når man sætter sig på en café, så det fik vi selvfølgelig også her! Men altså, K-E måtte spise de oliven vi fik.. for jeg kan nemlig ikke lide oliven, haha. Confession. Jeg vil næsten våge at påstå at det er det eneste jeg ikke har lært at spise endnu.

Ovenfor ses en herlig tagine med couscous, lam og kikærter. En klassisk marrokansk ret! Jeg kan desværre ikke huske eller finde navnet på restauranten, hvor vi spiste. Men det var på sidegaden Rue Bab Agnau til den store plads Djemaa El Fna. En hektisk og trafikeret gade. Men som de fleste andre steder i medinaen og andre steder i Marrakech, har de fleste spisesteder og riader en tagterasse. Så selvom stedet var placeret på en af de nok mest hektiske gader i medinaen, var der alligevel en behagelig ro på toppen af restauranten.

AMAL RESTAURANT

Rue Allal Ben Ahmed

www.amalrestaurant.wordpress.com

Amal er en ret interessant restaurant, som også er placeret i Gueliz-kvarteret uden for medianen. Restauranten er en velgørenhedsrestaurant. Personalet er nemlig udsatte lokale kvinder, som bliver tilbudt arbejde og støtte her på caféen. Så det er det projekt man støtter, når man besøger stedet. Jeg kan godt lide at bakke op om sådanne projekter når jeg er ude at rejse, især i lande, hvor uligheden og samfundskårene er noget mere udfordret end herhjemme. På restauranten her var der god service og maden var god. Menukortet var meget beskedent med to forskellige forretter, hovedretter og desserter, men med skiftende menukort i løbet af ugen. Det koncept kan jeg egentlig godt lide, da det indikerer at de ikke har råvarer liggende til 25 forskellige retter. Restauranten er helt klart et besøg værd, men vær opmærksom på, at de har begrænsede åbningstider.

BAHREYA

Boulevard Moula Rachid

I bydelen Gueliz ligger en fiskerestaurant, som også er værd at slå et smut forbi. Her kan man få alverdens forskellige retter med friskfangede fisk. Restauranten emmer af liv og der er nemt at fornemme at det er en lokal favorit. Her strømmer lokale til fra alle hjørner, bogstaveligt talt, for restauranten ligger på et hjørne. Den har en smule vibe af en fast-food kæde, hvis vi skal snakke om interiørdelen, fordi der er så mange spiseborde og på bordene står servietter og andre nødvendige saucer man kan få brug for. Man sidder på plastikstole, og restaurantens vægge ud til gaden er af den slags i plastik, som kan rulles ned og op. Der er altså åbent ud til gaden, hvilket bestemt er en fordel i et land, hvor temperaturerne virkelig kan blive høje. På store paellapander med en diameter på noget i omegnen af 1,5 meter blev der stegt paella og andre spændende risretter med fisk og skaldyr. Jeg har desværre ingen billeder fra vores aften her på restauranten, men stemningen og maden var god, så den skulle alligevel have en anbefaling med.

Læs også: Min guide til Amsterdam

Le Jardin

Hvis du før har researchet på madsteder i Marrakech er du helt sikkert stødt på denne her restaurant. Le Jardin. Den er berømt for sine smukke indretning, hyggelige stemning og gode mad. Menukortet er mere vestligt end de fleste andre steder, men ikke desto mindre er maden rigtig god! Vi fik en plads på øverste niveau, inde i baggården. Ja, hele restauranten ligger gemt væk bag de støvede murer, dybt inde i medinaen. Faktisk er de fleste caféer, restauranter og riader slet ikke til at få øje på når man går i gennem den hektiske medina. Der er nemlig ikke store skilte og facader med lys i, som vi kender det i de fleste europæiske storbyer. Nej, der er for det meste ikke andet end en tung metaldør, måske med et lille messingskilt på, der indikerer at der gemmer sig et eller andet inde bag ved. Men det er også her at byen og i sær medinaen bliver rigtig spændende at gå på opdagelse i. Men Le Jardin er i hvert fald et must at besøge, hvis du planlægger en tur til Marrakech. Og så vil jeg lige fremhæve deres vildt behagelige lounge musik, som spiller i hele baggården. Man kan ikke andet end falde total ned i gear, når man sidder i så smukke omgivelser, med god mad og den dejligste loungemusik.

Le Terasse Des Epices

Denne her café fik jeg desværre ikke nogle billeder af. Udover et billede af udsigten udeover “krydderipladsen”, man har når man sidder på tagterassen. Caféen var virkelig hyggelig, og vi var forbi her flere gange- mest fordi vi op til flere gange farede vildt i medinanen og endte op på den samme plads- Place des Epices.. Selvom vi brugte et offline map, som havde ret detaljerede mærkninger af de små veje i medinaen endte vi alligevel med at gå i ring nogle gange. Men det er også det der er lidt spændende- at det føles som en stor labyrint, når man går rundt i medinaen. Men på caféen fik vi egentlig bare marrokansk te, jeg kan ikke umiddelbart huske om de solgte andet end drikkevarer. Det tror jeg ikke, for overfor på den samme Place Des Epices ligger nemlig “Le Nomad”, en restaurant ejet af de samme som “Le Terasse”. Vi var ikke på “Le Nomad” at spise, så jeg kan ikke umiddelbart give nogle anmeldelse af maden, men man har udsigt til den når man sidder på Le Terasse, og den så kanon hyggelig og fin ud. Så der ville jeg godt turde at gå ind. Generelt er “Le Nomad” og “Le Terasse” lidt i samme båd som restaurant “Le Jardin” med et vestligt touch. Men lad dig ikke afskrække af det, for der er stadig den meget autentiske marrokanske atmosfære.

Læs også: To gode spisesteder i London

Repas Leger Chez Hassan

Gueliz – Rue Mouritania

Uden for den travle Medina i det mere vestlige kvarter af Marrakech, Gueliz, besøgte vi lidt forskellige spisesteder. Vi havde nemlig booket vores tur som en afbudsrejse og blev derfor indlogeret på et hotel i denne bydel. Billedet er fra et lille meget autentisk spisested nær den store hovedvej “Avenue Mohammed V”. Det marrokanske køkken består af meget andet en brændvarme taginer, og i byen finder man blandt andet et hav af gadekøkkener med forskelligt udvalg af grillet kød. Som I kan se på billedet nedenfor fik vi flere forskellige spyd. Nogle med kylling, nogle med lam og nogle lammepølser. Derudover får man stort set til lige meget, hvilket måltid man bestiller i Marrakech, en skål marrokansk suppe med kikærter og spidskommen. Og som I kan se på billedet fik vi serveret en tallerken med lidt fintskåret løg og tomat. Og det er typisk sådan deres tilbehør ser ud. Det var alt i alt en god og autentisk oplevelse. Men, der er nemlig et men- så vil jeg lige tippe om at cleare priserne på forhånd når man bestiller mad på et sted som her, hvor retterne flyver ud på bordet inden man har sat sig. For hvis Marrokanerne kan komme til det, så er de altså ikke blege for at skrue priserne ekstra op for en hvid turist.